SIGURANTA
30.01.2020

Ce este (micro)somnul la volan și cum îl putem combate?

Mega Auto, dealerul tău ŠKODA în Iași, îți oferă cele mai utile sfaturi pentru a evita (micro)somnul la volan
somn la volan

Mulți șoferi au experimentat această situație: conduci de ore întregi, e noapte și nu ești departe de casă. Traficul este redus, pasagerii au adormit cu mult timp în urmă, radioul pare să cânte aceleași melodii de mai multe ori. Deodată capul tău coboară. După o fracțiune de secundă, te trezești și tragi de volan pentru a opri mașina care iese în decor. Acesta este (micro)somnul.

Mulți șoferi au noroc și scapă fără consecințe majore, însă alții nu sunt atât de norocoși. „(Micro) somnul se încadrează în categoria accidentelor cauzate de neacordarea atenției la conducere, care este, în general, cea mai frecventă și cea mai tragică cauză da accidentelor”, spune Karel Mulač, șeful echipei de cercetare în domeniul siguranței în trafic de la ŠKODA.

O mașină în mișcare pe care nimeni nu o conduce efectiv în acel moment poate părăsi șoseaua și poate intra în coliziune cu vreun obstacol, sau un pieton sau cu un biciclist, sau poate lovi mașina din fața sa sau, chiar mai rău, poate intra pe contrasens. „Deși se pot adopta legi ce interzic folosirea telefonului mobil la volan și se pot da amenzi în acest sens, nu se poate face nimic în cazul (micro)somnului”, spune Mulač, explicând că de ce de multe ori șoferii nu tratează cu suficientă seriozitate această problemă.

Oboseala este cauza evidentă a (micro)somnului. Dar oboseala poate rezulta din diverși factori. „Aceste situații apar cel mai des noaptea, de obicei după o călătorie lungă sau când șoferul nu a avut parte de suficiente ore de somn. Din păcate, (micro)somnul poate avea loc și în timpul zilei ”, explică Mulač. „Somnul regenerează organismul și această nevoie ne poate depăși după o ședință lungă la birou, de exemplu. Când o echipă de colegi se întoarce de la o astfel de ședință și parcurge câteva sute de kilometri în drum spre casă, aceștia adorm pe drum, iar șoferul este lăsat singur”, spune Mulač.
Matúš Šucha din departamentul de psihologie al Universității Palacký din Olomouc confirmă faptul că (micro)somnul poate apărea și în situații neașteptate. „Oboseala poate proveni din activități monotone - chiar și cineva care a dormit suficient se poate simți obosit după ce a desfășurat o activitate monotonă mult timp. Când suntem expuși impulsurilor care se repetă constant, putem deveni mai puțin alerți”, explică Šucha.
Condusul este acel tip de activitate monotonă: „Șoferii conduc adesea automatizat, astfel,  organismul primește implusuri că se poate relaxa”, spune el, indicând de ce ceva atât de solicitant precum condusul te poate adormi.

TIPS&TRICKS pentru a evita (micro)somnul

1. Dormi suficient înainte de a pleca la drum
2. Dacă te culci devreme, nu condu noaptea târziu
3. Dacă nu sunteți o persoană matinală, nu conduceți dimineața
4. Planificați-vă bine călătoria
5. Faceți pauze regulate
6. Opriți-vă într-un loc sigur și odihniți-vă
7. Conversați cu pasagerii
8. Bea o cafea, deschide geamul
9. Nu vă bazați numai pe sistemele de asistență pentru siguranță
10. Cel mai bun asistent este un șofer bine odihnit

Sistemul Drive Alert detectează semnele de oboseală ale șoferului și îl îndeamnă pe acesta să facă o pauză.

„Nu există sfaturi universale despre cum să învingi oboseala. Trebuie să fii conștient de tine. Mai simplu, este bine când șoferii se gândesc de fapt la oboseală ”, spune Šucha, adăugând că oamenii au o tendință naturală de a ignora oboseala. „Suntem antrenați în mod inconștient pentru a ignora oboseala”, spune el.Nu există nici o metodă științifică viabilă pentru detectarea oboselii.Însă, astăzi, mașinile au diverse funcții de detectare a oboselii, dar, potrivit Šucha, acestea avertizează de obicei șoferii doar atunci când nivelul de oboseală a trecut de un anumit prag. Înainte de acest moment, senzorii sau camerele de mișcare ale volanului din mașină nu pot recunoaște în mod util oboseala.

Chiar și așa, în unele situații, sistemele de siguranță ŠKODA pot salva un șofer care se confruntă cu un astfel de episod. Mașinile echipate cu sistemul Emergency Assist se pot opri, dacă este necesar, și pot aprinde luminile de pericol. Sistemul este activat automat dacă șoferul adoarme: mai întâi emite un semnal de avertizare pentru șofer, apoi mașina inițiază o frânare scurtă. Dacă șoferul încă nu răspunde, o mașină cu cutie de viteze DSG se poate opri automat. Într-un fel sau altul, sistemele moderne de asistență avansate nu sunt altceva decât un bun ajutor și pentru a lucra eficient au nevoie de un lucru - un șofer bine odihnit și alert.
Cele mai fiabile caracteristici de siguranță vă vor ajuta extraordinar de mult, însă, până la urmă, dumneavoastră sunteți cea mai importantă caracteristică de siguranță dintre toate. Pentru că vă pasă!